You are here:
Back

Jak dojechać na trasy rowerowe VeloMałopolska?

Jak dojechać na trasy rowerowe VeloMałopolska?

Widok na pociąg Kolei Małopolskich. Wokół pola i łąki.
Do najważniejszych punktów startowych sieci tras rowerowych należą Kraków, Zakopane, Nowy Targ, Nowy Sącz, Tarnów i Oświęcim. Przez te miasta przebiegają popularne szlaki rowerowe VeloDunajec, Wiślana Trasa Rowerowa czy VeloNatura (małopolski odcinek EuroVelo 11). Do wszystkich z nich dotrzeć można za pomocą środków transportu zbiorowego - pociągów regionalnych i dalekobieżnych, a także autobusów.
  1. Rower w pociągu
  2. Kraków - Wiślana Trasa Rowerowa i Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
  3. Zakopane i Nowy Targ - VeloDunajec i Szlak wokół Tatr
  4. Nowy Sącz i Krynica-Zdrój - VeloDunajec i VeloNatura/EuroVelo11
  5. Tarnów (VeloDunajec, Wiślana Trasa Rowerowa, VeloNatura/EV11 i VeloMetropolis/EV4)
  6. Oświęcim (Wiślana Trasa Rowerowa i VeloMetropolis/EV4)
  7. Zakup biletów
  8. Przewóz roweru w pociągu
  9. Sposoby przewozu roweru w pociągu
  10. Rower w autobusie
  11. Rower wewnątrz lub na zewnątrz autobusu
  12. Rower w samochodzie
  13. Rodzaje parkingów - miejskie i prywatne
  14. Wskazówki dotyczące parkowania

Rower w pociągu

W zależności od okresu i obowiązującego rozkładu jazdy, w pociągach jadących do Małopolski do dyspozycji rowerzystów jest przeważnie 6 miejsc dla rowerów. Specjalne przestrzenie z miejsca do przewozów rowerów dostępne są zarówno w dalekobieżnych składach wagonowych (np. TLK Małopolska do/z Gdyni, nocny IC Podhalanin do/ze Szczecina), jak i w elektrycznych zespołach trakcyjnych (np. EIC Karłowicz do/z Warszawy).

Kraków - Wiślana Trasa Rowerowa i Rowerowy Szlak Orlich Gniazd

Kraków to stolica, a jednocześnie najważniejsza i najlepiej skomunikowana stacja kolejowa Małopolski. Dotrzeć można tu bezpośrednimi połączeniami z niemal całej Polski, a jedyną niewygodą może okazać się czas podróży z miast najbardziej oddalonych od Krakowa, takich jak Olsztyn lub Szczecin.

Zakopane i Nowy Targ - VeloDunajec i Szlak wokół Tatr

Na początek trasy rowerowej VeloDunajec w Zakopanem dojechać można pociągami regionalnymi Kolei Małopolskich z Krakowa, a także połączeniami dalekobieżnymi TLK, IC i EIC. Po zakończeniu prac remontowych w grudniu 2023 roku Zakopane odzyskało bezpośrednie połączenia z wieloma miastami w Polsce, w tym ze Szczecinem, Gdańskiem, Bydgoszczą, Poznaniem, Łodzią, Warszawą, Wrocławiem, Opolem i Katowicami.

Te dobre wiadomości dotyczą również Nowego Targu, położonego na tej samej linii kolejowej co Zakopane, który jest doskonałym miejscem na start wyprawy na Szlak wokół Tatr. Z Nowego Targu można również wyruszyć na VeloDunajec, omijając pierwszy odcinek z Zakopanego.

Nowy Sącz i Krynica-Zdrój - VeloDunajec i VeloNatura/EuroVelo11

Oprócz połączeń regionalnych z Krakowa i Tarnowa, do Nowego Sącza i Krynicy-Zdroju można dotrzeć bezpośrednim połączeniem z Gdyni przez Warszawę.

Tarnów (VeloDunajec, Wiślana Trasa Rowerowa, VeloNatura/EV11 i VeloMetropolis/EV4)

Tarnów, będący punktem wypadowym zarówno na VeloDunajec, jak i na Wiślaną Trasę Rowerową, jest łatwo osiągalny z miejscowości południowej Polski - od Wrocławia i Opola po Rzeszów i Przemyśl. Do Tarnowa można dotrzeć zarówno w pociągu regionalnym Kolei Małopolskich, jak i pociągach dalekobieżnych z dalej położonych miejscowości.

Oświęcim (Wiślana Trasa Rowerowa i VeloMetropolis/EV4)

Położony między Krakowem a Katowicami Oświęcim jest łatwo osiągalny pociągami regionalnymi - ze wspomnianych Katowic i Krakowa, a także Czechowic-Dziedzic i Sędziszowa. Niedawno zostało ponownie otwarte regionalne połączenie z Krakowa przez Zator, umożliwiające poznanie nieco dalszych okolic wokół Wiślanej Trasy Rowerowej. 

Co ciekawe, właśnie przez Oświęcim biegnie trasa pociągów międzynarodowych z Przemyśla do Pragi w Czechach i do Grazu w Austrii.

Zakup biletów

Na przejazd pociągiem z rowerem po Małopolsce należy wykupić specjalny bilet na przewóz roweru. I zdecydowanie warto pomyśleć o tym z możliwie dużym wyprzedzeniem - z powodu ograniczonej liczby miejsc na rowery w pociągach może zdarzyć się sytuacja, że bilety rowerowe skończą się na długo przed planowaną datą wyjazdu. W pociągach Intercity sprzedaż biletów rozpoczyna się na 90 dni przed terminem odjazdu. 

W przypadku pociągów Kolei Małopolskich, Polregio i Intercity bilet można zakupić w kasach na dworcach kolejowych, na stronach internetowych przewoźników, w aplikacjach mobilnych Kolei Małopolskich i Intercity, a także w usługach Koleo, Skycash, mPay.

Koszt biletu na przewóz roweru w pociągach Kolei Małopolskich wynosi 4 PLN. Cena biletu rowerowego w pociągach Polregio wynosi 7 PLN. W pociągach Intercity za przewóz roweru należy zapłacić 9,10 PLN (grudzień 2023 r.)

Przewóz roweru w pociągu

Wybierając się w podróż z rowerem warto zwrócić uwagę na kilka praktycznych elementów.

Ze względu na możliwy krótki czas postoju pociągu na stacji, dobrze jest ograniczyć liczbę sztuk posiadanych bagaży - im ich mniej, tym łatwiej zapakować wszystko do pociągu. W przypadku posiadania kompletu czterech osobnych sakw można połączyć je w jedną paczkę zapięciem rowerowym, linką zabezpieczającą lub ulockiem. Jeśli cztery sakwy połączone w jedną okażą się zbyt ciężkie by nimi sprawnie operować, można stworzyć dwie mniejsze paczki po dwie sakwy. 

Zrobienie z sakw jednej większej paczki utrudni też pracę ewentualnemu złodziejowi - taki poczwórny bagaż będzie dużo trudniejszym celem kradzieży. Szczególną uwagę należy zwrócić uwagę również na małą torbę na kierownicę, w której wozimy najcenniejsze przedmioty. Zdecydowanie nie należy zostawiać jej na kierownicy podczas wsiadania do pociągu.

Sposoby przewozu roweru w pociągu

W pociągach, które dowożą turystów rowerowych na miejsca startowe w Małopolsce, mamy do czynienia z dwoma sposobami przewozu rowerów. W pociągach regionalnych Kolei Małopolskich i Polregio najczęściej występują poziome, wygodniejsze, mniej wymagające miejsca dla rowerów. W takim wagonie wystawi postawić rower pod ścianą pociągu i zamocować go do ściany rozwijanym pasem zakończonym zatrzaskiem.

W pociągach Intercity - TLK, IC, EIC i EIP występują miejsca na rowery wyposażone w haki mocujące. W takim miejscu rower należy powiesić pionowo za przednie koło w przygotowanym uchwycie. Może się zdarzyć, że hak będzie umieszczony zbyt wysoko, a pasażerowi z rowerem zabraknie siły, by unieść rower na wymaganą wysokość. Wtedy można postawić rower mocując go w bezpieczny sposób pod ścianą i liczyć na wyrozumiałość konduktora.

Rower w autobusie

Do Małopolski można również przybyć dalekobieżnym połączeniem autobusowym. Do najbardziej znanych i najliczniejszych w Małopolsce należy przewoźnik operujący zielonymi autokarami, jeżdżącymi po całej Europie. Niestety, nie wszystkie jego połączenia mają możliwość przewozu rowerów- tę opcję należy sprawdzić w wyszukiwarce na stronie przewoźnika.

Rower wewnątrz lub na zewnątrz autobusu

Istnieją dwa sposoby przewozu roweru w autobusach dalekobieżnych, uzależnione od wyposażenia danego autokaru. Najczęściej rower wkładany jest do wydzielonej przestrzeni w luku bagażowym, co zwykle pociąga za sobą konieczność choćby powierzchownego zapakowania roweru w folię bąbelkową lub pudło kartonowe. Rzadziej mamy do czynienia z uchwytami na rowery, podobnymi do tych w pociągach, zamontowanymi na tylnej ścianie autobusu.

Ten drugi sposób przewozu może okazać się nieco niewygodny przez zanieczyszczenia, które na długiej trasy mogą osiąść na naszym rowerze. To też konieczność zabezpieczenia roweru przed kradzieżą podczas postoju - tu będzie potrzebne sprawdzone zamknięcie, np. ulock lub gruba linka mocująca, która zabezpieczy rower przed kradzieżą.

Rower w samochodzie

Mimo bardzo dobrych połączeń kolejowych do Małopolski, wciąż wielu turystów przyjeżdża na małopolskie trasy rowerowe własnym samochodem.

W takiej sytuacji koniecznością jest znalezienie miejsca do zaparkowania samochodu w mieście, które jest również naszym punktem startowym. Oto kilka ogólnych możliwości parkowania, z którymi możesz się spotkać.

Rodzaje parkingów - miejskie i prywatne

Najbezpieczniejszym miejscem są płatne parkingi strzeżone, które oferują dodatkowe zabezpieczenia pojazdu, na przykład monitoring.

W większych miastach dostępne są parkingi wielopoziomowe - zwykle znajdują się w centrach miast i są zaprojektowane, aby pomieścić dużą liczbę samochodów, oszczędzając przestrzeń miejską.

Parkingi park&ride zlokalizowane na obrzeżach miasta, są wygodne dla osób, które chcą zostawić samochód na obrzeżach i podróżować do centrum transportem publicznym. Tu również mogą obowiązywać opłaty.

Przeważnie istnieje również możliwość pozostawienia samochodu na parkingu ulicznym, choć tu parkowanie może być ograniczone czasowo i płatne za pomocą parkometrów lub aplikacji mobilnych.

Wygodną możliwością pozostawienia samochodu na kilka dni może być również parking hotelowy. Jeśli zatrzymujesz się w hotelu, możliwe, że będzie on oferował parking dla gości, czasem w cenie pokoju. Polecamy korzystanie z oferty Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, które posiadają specjalną ofertę dla osób podróżujących z rowerem.

Wskazówki dotyczące parkowania

Przed przyjazdem warto sprawdzić dostępność parkingów w aplikacjach mobilnych lub na stronie internetowej miasta. Zwróć uwagę na ograniczenia czasowe parkowania i zasady płatności. Uważnie obserwuj znaki drogowe wskazujące strefy parkingowe i ewentualne ograniczenia.

Rozważ pozostawienie samochodu na parkingu park&ride i skorzystanie z transportu publicznego, aby uniknąć korków i trudności z parkowaniem w centrum miasta.

Pamiętaj, że w niektórych popularnych miejscach turystycznych może występować ograniczona liczba miejsc parkingowych, więc planowanie z wyprzedzeniem i przybycie wcześnie lub poza godzinami szczytu może znacznie ułatwić znalezienie miejsca.

 

Multimedia


 
Download free VisitMałopolska app
 
Android
Apple iOS
Windows Phone
<
>